Yellowstone National Park **

6 augustus 2017 - Yellowstone National Park, Wyoming, Verenigde Staten

Een volgend hoogtepunt van onze reis komt eraan namelijk het Yellowstone National Park. We slapen hier in een safari tent vlakbij de ingang van het park. Onderweg van Twin Falls naar Yellowstone Park stoppen we bij een drive-thru berenpark genaamd Yellowstone Bear City. Het lijkt op de Beekse Bergen bij ons, maar dan met herten, berggeiten en beren. In het deel waar de beren zijn mogen we niet stoppen met de auto en ook de deuren moeten op slot. We gaan door het ‘berenhek’ dat weer achter ons sluit. Eerst rijden we langs de grizzlyberen die achter prikkeldraad staan. Verderop staan de zwarte beren die loslopen door het park. Er lopen, liggen en staan heel veel beren langs de route. Het is zo leuk om erlangs te rijden dat we nog een keer door het park rijden (een re-entry heet dat hier). Na 2x beren zien rijden we weer verder.

Het is even zoeken, maar dan zien we het bordje van ‘ Under Canvas’ . Het ligt een eind van de highway af midden in het open veld. De tent ziet er superleuk uit, er staat een groot bed in, een kachel en voor Koen en Roos worden twee campingbedden bijgezet. Aangezien het ’s avonds en ’s nachts koud kan worden (+- 6 graden) legt de mevrouw uit hoe we een vuurtje kunnen stoken in de kachel. We zetten onze spullen in de tent. Het voelt gelijk weer als een kampeervakantie. We rijden naar het dorpje Yellowstone West om wat te gaan eten. Op de kaart is het dorpje niet zo groot, maar in werkelijkheid is het echt zo’n dorpje waar iedereen die vandaag in het park geweest is terugkomt om te eten, wat te kopen of lekker te struinen langs de souvenirwinkels. Morgen gaan we ook het park verkennen. We kopen alvast een toegangspas, dat scheelt morgenochtend weer tijd. Hier hebben ze nl. een express lane. (Blijkt dat het ’s ochtends inderdaad heel druk is met auto’s, wij rijden er dus zo langs met onze slim van te voren gekochte toegangspas..)

We hebben twee dagen om het park te verkennen en er is zoveel te zien dat we keuzes moeten maken. We gaan deze reis de westkant van het park verkennen. De eerste dag gaan we naar het noorden naar Mammoth Hot Springs en de tweede dag naar het zuiden naar Old Faithful. Als we het park binnenrijden valt ons op dat ze het park zo natuurlijk mogelijk willen laten. Er liggen overal op de heuvels boomstammen en ook in de rivier liggen veel dode bomen. Het is het eerste nationale park van Amerika en ook het bekendste denk ik. Het is er in ieder geval druk genoeg. We zien waarom dit park zo beroemd en bekend is, namelijk de heetwaterbronnen, de geisers en de vele witte terrassen waar de waterbronnen ontspringen. Het park ligt op een vulkaan (die onder de grond ligt) waardoor het regenwater en de sneeuw dat door de grond heen zakt opgewarmd wordt en weer terugkomt naar de oppervlakte. Doordat er allerlei mineralen en van-warmte-houdende-micro-organismes leven in de bodem en bij de ondergrondse vulkaan komen er allerlei kleuren voor.

’s Ochtends hebben wij bij “Ernie’s” ontbeten en een lunchpakketje meegenomen. In de papieren zak zit een heerlijke sandwich (zelf samengesteld), een koekje, een chocolaatje, een appel, chips en een flesje drinken. Daar komen we de dag wel mee door. Op sommige plekken is het zo druk met bezoekers, dat we moeten wachten tot er een parkeerplekje vrijkomt. Als de auto eenmaal geparkeerd is, lopen we via de boardwalk of het pad naar het gebied met geisers of warmwaterbronnen. Er is veel te zien en het is allemaal heel bijzonder en heel mooi. Af en toe hebben we geluk en gaat een geiser net warm water spuiten als we aankomen.  Er zijn een paar geisers die voorspelbaar zijn qua eruptie. Eén ervan is de Old Faithful. Als we aankomen blijkt dat hij elk moment kan gaan spuiten. Dat is nog eens geluk hebben, want er zit gemiddeld zo’n 1,5 uur tussen de erupties. Er komt steeds meer publiek dat vol verwachting blijft kijken. Als hij gaat spuiten dan kijken we onze ogen uit, dat hebben we nog niet eerder gezien. Het duurt een paar minuten en daarna is het weer over en stromen de bezoekers weer weg. Wij maken een rondje over de rest van de ‘geiser heuvel’. Als bij toeval doen we daar ongeveer 1,5 uur over. We zien dus nog een keer een eruptie van de Old Faithful. Deze keer staan we aan de zijkant en zien we het eigenlijk veel beter. De waterstraal komt echt heel hoog deze keer. Wauw, we waren al blij dat we hem 1x zagen, maar nu zelfs 2x! Ons bezoek aan het Yellowstone park is zeker geslaagd.

Bij de Mammoth Hot Springs is een visitor center en een klein dorpje met restaurants en lodges. We eten daar ’s middags een ijsje en zien nog een hert in het dorp lopen. Iedereen blijft staan om foto’s te maken. De park ranger houdt iedereen op gepaste afstand, want het blijft een wild dier. Er komen ook beren voor in het park, maar helaas zien we die niet. We hebben wel een berenbelletje gekocht, want je weet nooit natuurlijk.

’s Nachts is het overigens wel koud in de tent, we zijn erg blij met het kacheltje. Als we wakker worden is het zo koud dat Koen en Roos gezellig bij ons in bed kruipen. Het bed is er groot genoeg voor en zo blijven we lekker warm. Maar ja, we zullen er toch uit moeten want de reis gaat verder. Er wacht ons nog een nationaal park, namelijk Grand Teton NP. Dat is de allerlaatste stop van onze reis.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Oma Bep Breugem:
    9 augustus 2017
    ik vind het een hele maar dan ook een hele mooie vakantie die er bijna opzit en
    dan zie ik jullie weer .dikke kus voor jullie