John Day **

2 augustus 2017 - John Day, Oregon, Verenigde Staten

Vandaag hebben we een hele tocht voor de boeg van Pendleton naar John Day. we gaan de Painted Hills bezoeken. Echter we slapen in John Day en van daar uit is het nog 70 miles naar de painted hills. Kortom, we zitten wel even in de auto vandaag.

Volgens de informatie die we over de Painted Hills lezen moet je hier aan het eind van de middag naar toe gaan, in verband met de stand van de zon. Die is dan op zijn mooist voor het uitzicht. We gaan dus in de ochtend via de route naar een ander deel van het National Park, namelijk de sheep rock. Hier kunnen we het blue basin gebergte zien. We vertrekken al vroeg vanuit Pendleton zodat we niet op het heetst van de dag een wandeling gaan doen. We rijden door niemandsland naar het blue basin gebergte. Gelukkig hebben we in Pendleton nog getankt, want onderweg komen we geen benzinepomp meer tegen. Wel hele kleine dorpjes, meer nederzettingen zou ik het noemen. Hier wonen ze in stacaravans, RV park noemen ze dat hier. Ook zien we veel ranches onderweg, althans de ingang ervan. De echte ranch is dan zo’n stuk van de weg dat je die niet meer goed kunt zien. De koeien die we zien hebben het warm zo te zien want ze staan allemaal onder de grootste boom in het weiland.

Als we aankomen bij het Blue Basin gebergte is het toch al aardig warm geworden. Met een fles water lopen we naar het binnenste van de bergen. Vanaf de weg is het niet te zien, maar als je de wandelroute loopt worden we omringd door de blauw-groene bergen. Als we in het midden aankomen proberen we de echo uit (Hoe heet de burgermeester van Wezel ??P) en die werkt prima hier.

Na de wandeling rijden we verder naar een oude ranch die we kunnen bezoeken. Helaas is hij vandaag gesloten, maar we kunnen wel op het terrein rondlopen. Er staan oude landbouw machines in de tuin met uitleg erbij hoe ze vroeger gebruikt werden.

We rijden verder naar John Day. We gaan daar alvast ' avondeten'  en nemen dan brood mee naar de Painted Hills voor een picknick aldaar. John Day is een klein stadje met een paar winkels en ons hotel. We gaan eerst uitgebreid lunchen en zijn dan precies rond 3 uur klaar om in te checken (eerder kan niet hier in USA). De spullen zetten we op de kamer en we maken de boterhammen klaar voor de avond picknick. Hierna zetten we koers naar de Painted Hills. Dit is ook één van de 7 wonderen van Oregon. Als we aankomen rijden zien we waarom. We zien aan het begin van het pad een glimp van de heuvels die als een soort fluwelen dekens in het landschap liggen. Ze zijn rood en geel gekleurd en er zitten ook een soort zwarte vegen op. We rijden verder naar het centrale punt. Hier kunnen we een korte wandeling maken waarbij we uitzicht hebben over het hele gebied. Het is een heel mooi gezicht en ja de namiddag zon geeft een speciale gloed over de heuvels. Kijk maar naar de foto’s dan zie je het zelf.

Wat mij verbaast is dat het echt helemaal niet druk is hier. Er staan nog 2 andere auto’s en dat is het dan. Terwijl het echt een hoogtepunt is van onze reis hier. We gaan nog langs twee andere uitkijkpunten. Hier staan meer rode heuvels en kunnen we heel dichtbij komen via het pad. We picknicken bij de ‘Painted cove trail’. Langzaam gaat de zon onder en worden de kleuren van de heuvels weer anders. Rond 7 uur rijden we terug naar het hotel. We zijn wel toe aan een douche en een goede nacht slaap.

Morgen wacht ons weer een lange route naar de volgende staat, Idaho, naar Twin Falls. Hier zijn veel rivieren om te raften en groene bossen om te wandelen. Er is zelfs een rodeo festival in de buurt. Eens kijken of we die kunnen bezoeken. Dat zou wel heel gaaf zijn.

1. Wil en Marijke Meulenbelt:
    6 augustus 2017
    Opzoek naar nieuwe dingen/wegen door Oregon kwamen wij jullie site tegen, mooie grote reis van jullie, ben benieuwd hoe Yellow Stone bevalt, wij zijn er al 3x geweest.
    Wij willen na vele keren familie in Oregon bezocht te hebben langs Portland en John Day Fossil beds, ook alle watervallen langs de Columbia revier hebben wij nog niet bezocht, bovenop Mutanomah falls ook nog niet gedaan, dus hebben weer ideeen gekregen voor onze reis vanaf half september.
    Ten noorden van Ogden/Salt Lake City ligt nog het Golden Spike National Park, leuk om te zien, iets over spoorweggeschiedenis in US, Salt Lake city ook de moeite waard!
    Veel plezier daar nog komende dagen.
    Amerika gangers,
    Wil en Marijke
  2. Marja:
    6 augustus 2017
    Hoi Wil en Marijke,
    Bedankt voor jullie leuke reactie. Wij gaan vandaag yellowstone verkennen., ons verhaal komt vanzelf erop ! Leuk dat we jullie inspireren. En we zijn inmiddels bij een plaatselijke
    rodeo geweest in Rupert, de
    minidoka county fair and