Bend (3)

26 juli 2017 - Bend, Oregon, Verenigde Staten

Het is onze laatste dag in Bend. We gaan ontbijten bij het “ Original Pancake House”. Een lekkere pannenkoek als ontbijt gaat er altijd wel in. We kunnen kiezen uit allerlei variaties. Peter neemt er eentje met granola en ik die van boekweitmeel. Koen en Roos nemen de chocolade pannenkoeken. We krijgen allemaal drie kleine dikke pannenkoekjes met een gekookt ei. Grappige combinatie, waarschijnlijk heel Amerikaans.

Na het ontbijt gaan we naar het kantoor van de Sunrivertours. Hier willen we een rafttour boeken voor Koen en mijzelf. Roos vindt het bij nader inzien toch niet zo’n goed idee om in een boot de wilde rivier af te raften en Peter moet natuurlijk foto’s maken vanaf de kant :-). We kunnen nog mee met de tour van half 2. Dat is een prima tijd voor ons. We gaan terug naar het hotel en doen onze badkleding aan met schoenen die nat mogen worden. Roos en Peter brengen ons naar het opstappunt waar Koen en ik in een bus gaan die ons naar de rivier brengt. Peter en Roos gaan alvast naar “Big Eddy”, het punt in de rivier waar het water het wildste is.

In de bus krijgen we uitleg over de korte tocht en wat ons te wachten staat. Bij de rivier worden Koen en ik in de boot bij een moeder met 4 kinderen gezet, onze Raft-tourguide heet Patrick en legt uit wat we kunnen verwachten op het water. Er zijn 5 boten die meedoen met de tour. Met een zwemvest aan stappen we in de boot. De kleine jongetjes gaan voorin zitten en Koen en ik zitten op de rechterkant van de boot. We krijgen een peddel en uitleg over hoe we die moeten gebruiken. Het eerste stuk is vrij rustig water, zo wennen we er een beetje aan. We gaan eerst over een klasse 1 stroomversnelling, bijna niets van te merken en dan een klasse 2. Die is wel iets hoger en wilder. Pas bij ‘Big Eddy’ komen de klasse 3 stroomversnellingen. Voordat we de vijf (!) klasse 3 stroomversnellingen overgaan met de raft, gaan we uit de boot en vanaf de kant bekijken hoe wild het water is. Patrick geeft uitleg hoe we de stroomversnellingen het beste kunnen ‘bedwingen’. Het is voornamelijk teamwork en tegelijkertijd op zijn commando peddelen voorwaarts of juist achterwaarts. Dat wordt spannend straks, want er staat veel stroming zo te zien. Roos heeft ons intussen gezien en gaat Peter waarschuwen dat we eraan komen. Peter heeft (zo horen we later) een mooie uitstekende rots gevonden in het water vanaf waar hij ons kan fotograferen.

We gaan weer terug in de boot en één voor één gaan de boten over ‘Big Eddy’ (kijk maar naar de foto’s die zeggen meer dan dit verhaal.. ). We worden echt helemaal nat en hebben veel plezier. Het ziet er vanaf de kant spannender uit dan in de boot. Doordat we klemvast zitten (schoenen onder het kussen en tussen de rand steken) kan er eigenlijk niets gebeuren. We worden alleen wel nat van de grote duiken en golven. Als we alle stroomversnellingen hebben gehad dan wordt het water weer rustiger. Er is tijd voor een leuk spelletje, namelijk rondjes draaien met de boot en dan eentje voorop en eentje achterop staan. Wie het eerste valt heeft verloren. Koen vindt het een mooi spelletje en gaat voorop staan. Eén van de meiden gaat achterop staan. Koen blijft het langste staan. Als hij ook zijn evenwicht verliest duikt hij in de koude rivier. Het is lekker fris water. Het laatste stuk mag hij voorop de boot zitten met zijn benen in het water. Er komen nog 2 kleine versnellingen en dan is de tour weer voorbij. Peter en Roos wachten ons op bij het eindpunt. We ruilen onze natte kleding in voor droge kleding. Dat voelt lekker aan. Het was een spannende tocht. Als Roos onze verhalen hoort heeft ze toch wel spijt dat ze niet meegegaan is. Misschien kunnen we nog een keer raften verder op tijdens onze roadtrip.

’s Avonds gaan we downtown eten bij een soort Marokkaans/Egyptische eethuis. Het smaakt ons goed. Morgen gaat de reis verder naar Portland.