Portland

29 juli 2017 - Portland, Oregon, Verenigde Staten

We zijn twee dagen in Portland geweest en dat was wel een hele ervaring. Het is een andere stad dan alle andere die we tot nu toe gezien hebben. Het openbaar vervoer is heel uitgebreid en sluit goed op elkaar aan. De auto heeft deze dagen dus stilgestaan. Zowel de bus, de streetcar (tram) als de MAX (metro bovengronds en ondergronds) hebben we uitgeprobeerd. Voor een dagkaart van $5 reis je heel de stad rond. En je kunt je fiets met de bus meenemen, want voorop de bus zit een fietsendrager. Zouden ze bij ons ook moeten doen.

Het is een kunstzinnige stad waar mensen allerlei kleuren haar hebben en je hele rare donuts kunt kopen bij Voodoo Donuts. Deze winkel/bakkerij is 24 uur per dag open, wij waren er vroeg in de ochtend, want de keer dat we er later op de dag kwamen stond er echt een hele rij. Koen begreep er niks van, ‘je gaat toch niet voor een paar donuts in de rij’. Naast de gebruikelijke winkels zijn er ook veel aparte winkels met lokaal gemaakte producten zoals tassen, kleding, sieraden. Dat was o.a. in de PDX winkel (PDX is de internationale afkorting voor de luchthaven van Portland, je ziet het overal in de stad terug).

Verder houdt de stad van lezen, er is een winkel die één heel blok beslaat waar je allemaal boeken kunt kopen, zowel tweedehands als nieuw (Powell’s bookstore). En er zijn ontelbaar veel library’s, blijkbaar is lezen hier hot!.

En dan is er nog het Washington Park. Dat park is net zo groot als de hele downtown gebied. Je gaat erheen met de metro die onder de grond gaat. Daarna ga je met de lift naar boven (200 feet hoger) en sta je midden in een enorm groot park. Het is zo groot dat er een ‘free shuttle’ rijdt die langs alle bezienswaardigheden gaat zoals de Zoo en de Rose Garden. Je doet wel 20 minuten voor het hele rondje. Dat is dus geen gewoon stadspark, maar meer een bosgebied of zo. De Rose Garden hebben we natuurlijk bezocht, hoe kan dat ook anders met onze eigen Roos.

Koen en Roos waren helemaal wild van het OMSI, een groot interactief museum waar je van alles kunt uitproberen. Er was ook een tentoonstelling over Pompeï, grappig om te zien hoe de Amerikanen dat uitleggen aan ons. Er stond echt nergens dat het in Europa ligt, blijkbaar weet iedereen dat wel.. of niet.. of het is niet echt belangrijk…

Tot slot hebben we nog de skytrail genomen. Dat is een gondel die je binnen 4 minuten naar het universitair medisch centrum brengt, het Oregon Health & Science University Hospital. Blijkbaar nemen de medewerkers deze route ook, want je kon ook je badge van het OHSU laten scannen. Boven aangekomen kom je op de 9e verdieping van het ziekenhuis terecht en kun je gewoon het ziekenhuis in (je zieke tante bezoeken of zo). Een gemakkelijke route dus naar het ziekenhuis, hierdoor hoef je niet in het drukke verkeer door de stad. Want het verkeer is echt heel druk. Er zijn meerdere bruggen (wij zagen er 6, maar er zijn er meer) over de Willametta rivier die de ene oever met de andere verbinden. Ja ook Portland heeft als grote stad een rivier door de stad stromen.

De zaterdag hebben we ontbeten bij Mother’s. Dat het een hotspot breakfast restaurant is, hebben we gezien. We moesten een half uur wachten voordat we aan tafel konden. Maar we hebben wel heerlijk ontbeten. Daarna zijn we naar de Portland Saturday market gegaan (die overigens ook op zondag is) waar je allerlei kunstige dingen kunt kopen zoals schilderijtjes, sieraden, zelfgemaakte baby kleding, mutsen met uiltjes.. etc. Roos heeft nieuwe oorbellen gevonden, een muzieknootje in het ene en een muzieksleutel in het andere oor. Past helemaal bij Portland dus!

Oja en dan nog even over de zwervers. Daar waren er heel veel van, met ook heel veel spullen bij zich. Dat was in het begin wel even wennen. Overal kom je ze tegen, dus ook in de bus of de tram.

1. Oma Bep Breugem:
    31 juli 2017
    Hallo allemaal wat is het deze keer weer een mooi verhaal bij de mooie fotos
  2. Wil en Marijke Meulenbelt:
    6 augustus 2017
    Probeer nog een rodeo te bezoeken, hoe kleiner, lokaal, hoe leuker!

Succes.